Cégünk a kardántengelyek javításával nem foglalkozik, csak pótalkatrész ellátással.
A kardántengelyek forgatónyomaték átvitelére szolgálnak a hajtó és a hajtott tengely között. Egyetlen kardáncsukló alkalmazása önmagában nem képes állandó sebességet átvinni, szögsebesség-átviteli hibája van. Ezt a hibát két kardáncsukló megfelelően pozícionálva ki tudja oltani, ráadásul nagyobb szögeltérést is tud kompenzálni. Ezeket a tulajdonságokat kihasználva a mezőgazdaságban igen elterjedt lett a kardántengely használata.
Javítandó kardán
A konstrukció gyenge pontja az, hogy szögeltéréskor, teljes terhelésnél a tűgörgős csapágyak hatalmas igénybevételnek vannak kitéve. A rendszeres kenés ezért elengedhetetlen fontosságú. A kardáncsuklók még a gondos karbantartás ellenére is előbb-utóbb tönkremennek. A kardántengely javítása nem egy kifejezetten nehéz javítási művelet, de a javítási módszernek van egy megfelelő technológiája, amelynek betartásával a javított alkatrész precízebb és tartósabb lesz. A kardántengely népszerűségének és elterjedtségének köszönhetően a gyártók, mint például a La Magdalena, javítószetteket, alkatrészeket biztosítanak számos méretben. Egy ügyes gazdának nem kell félnie a javítástól, amennyiben a megfelelő cserealkatrészeket rendelte meg a felújításhoz. Ellenőrizze és tüzetesen nézze át a javítandó alkatrészeket!
Kardáncsukló javítókészlet- kardánkereszt, csapágycsészék, rugós biztosító gyűrűk, zsírzószem
A javítás során a következőket érdemes megfogadni.
Mikor kell egy csuklót cserélni?
Ellenőrizze a játékát! Amennyiben jelentős mozgást tapasztal a csukló meghúzásakor vagy megtekerésekor, úgy az a csukló rövidesen tönkre fog menni. Amennyiben munka, vagyis erőátvitel közben morgás, ropogás, csattogás vagy daráló hang hallatszik, akkor a csukló biztosan kopott. Ezeket a jeleket ne hagyja figyelmen kívül! Amennyiben a túlzottan megkopott kardánnal tovább dolgozik, úgy tönkremehetnek a villák és akár javíthatatlanná tehetik a tengelyt, ráadásul mindez balesetveszélyes.
Mérés, vizsgálat!
Fontos, hogy amennyiben tartós és hosszabb távra szóló javítást kíván végezni, akkor meg kell vizsgálni a kardánvillát, mivel amennyiben az görbült, erősen kopott vagy repedt, úgy az új kardánkereszt beépítése nem old meg minden problémát és várhatóan rövidesen újra javításra lesz szükség. Ennek elkerüléséért ellenőrizze a villák párhuzamosságát! Az oválisra kopott villavégek legjobb esetben is vibrációt, csattogó hangot okoznak és a kardánkeresztek gyorsan széthullanak.
Szétszerelés – rugósbiztosító gyűrűk
A csapágyakat a kisebb kardánokon kívülről rugós biztosítógyűrűk tartják a helyükön. A kiszerelés megkönnyítéséhez tisztítsa meg a biztosítógyűrű környezetét, majd kalapáccsal üsse meg, így a biztosítógyűrű és a villa közé berakódott rozsda könnyebben kimozdul. Használjon megfelelő fogót a rugós biztosítógyűrű kiszereléséhez!
Munkaterület megtisztítása
A kiszerelés során támassza meg egyik ujjával a gyűrűt, így az a kiszerelés során nem fordul el. A kiszereléskor vigyázzon arra, hogy a visszaépíteni kívánt alkatrészek ne sérüljenek!
A belső biztosítógyűrű leszerelését egy lapos fejű csavarhúzóval meg lehet oldani, csak ki kell pattintani a gyűrűt. Itt a rozsda miatt nem szokott probléma jelentkezni, mivel az időszakosan zsírzott csuklóból ide is jut némi kenőanyag. A visszaszerelés egyszerűen, nagyobb erőfeszítés nélkül történik. Visszaszerelésnél a régi biztosítógyűrűt is lehet használni, amennyiben a felújítókészletben nincs ilyen új alkatrész.
Hibás kardáncsukló azonosítása- ennek megfelelően kell javítókészletet rendelni
Külső rugós biztosítógyűrű kiszerelésének megkönnyítése
Szerelés – csapágycsészék
A csapágycsészéket kétféle módszerrel szokták kiszerelni:
– Az egyik, hogy helyezze a kardántengely hosszabbik végét a munkapadszélére, emelje meg a másik felét, majd ütögesse meg kalapáccsal a belső villát, úgy, hogy a kardánkereszt nyomja ki a csapágycsészét. Amikor a csésze kijjebb mozdult, azt satuba kell szorítani, így teljesen ki lehet szerelni. Ahogy már egy csapágycsésze kiszerelésre került, úgy a csuklót ketté lehet szedni, így könnyebb kiszedni a többi csapágycsészét.
– A másik módszerhez kell egy satu és két megfelelő méretű acél pogácsa, vagy egy csavaranya, amivel a kardánkeresztet ki lehet préselni. Helyezze a csuklót úgy a satuba, hogy az egyik acél pogácsa a csapágycsészét nyomja, míg egy másik az ellentétes oldalon a kardánvillát támassza, majd pedig a satuval nyomja ki a csapágycsészét. Ezután kettészedheti a csuklót és könnyen kiszerelheti a többi csapágycsészét.
Kardánvilla ellenőrzése (párhuzamosság)
Kardánkereszt szerelése
A villából a kardánkereszt kiszereléséhez fogja be a kardánkeresztet a satuba, úgy, hogy a villa tudjon lefelé mozdulni. Kalapáccsal ütögesse meg a villát, hogy az lejjebb mozduljon, így a kardánkereszt kinyomja a csapágycsészét.
Kardáncsukló szétszerelése 1. lépés: Kardáncsukló szétszerelése
2. lépés: kilógó csapágycsésze satuba befogva
Kardánkereszt kiszerelése a villából, 1.lépés
Kardánkereszt kiszerelése a villából, 2. lépés
Csapágyak feltöltése zsírral
(Amennyiben a kardántengelyt nem a kardánkereszt és a csapágyak cseréjéért szeretné szétszerelni – persze használt, kopott kardántengely esetén –, akkor nyomja jól teli zsírral a csapágyakat szétszerelés előtt! Ez segít a tűgörgőket a helyükön tartani, amikor leszereli a csapágycsészéket.)
Ezután illessze be a keresztet a helyére, úgy, hogy a másik oldali csapágycsészét is pozícióba igazítja. A satuval finoman préselje a csapágycsészéket a villába, úgy, hogy közben figyel arra, hogy a kereszt mindig a helyére csússzon, ne feszüljön be. A művelet során lassan mozgassa a satut, hogy a felesleges zsír a zsírzószem helyén keresztül ki tudjon jönni. A másik villa felszerelése előtt ellenőrizze, hogy a kardánkereszt zsírzószeme majd a könnyebben hozzáférhető oldalra kerüljön.
Csapágyak beszerelése
A felújítószettből szedje le a csapágyakat csészéstől a keresztről, és kenje be zsírral, így a zsír a helyükön tartja a tűgörgőket. Amennyiben be van szerelve, csavarja ki a zsírzószemet a keresztből! Először a csőtengelyre szerelt kardánvillába préselje satu segítségével a csapágycsészét, kb. 1/3-ig. Ezt a műveletet sose kalapáccsal végezze, mert a tűgörgők kieshetnek.
Új kardánkereszt beépítése, csapágycsészék satuba való bepréselése
Csapágycsészék villasíknál beljebb préselése
Csapágycsészék pozíciójának ellenőrzése
Amennyiben a csapágycsészék túlságosan be lettek nyomva és a belsőrugós biztosítógyűrűk nem tudnak a helyükre beugrani, úgy a satu pofáira támasztva, a kardánkereszttel tolja szét a csapágycsészéket – kalapáccsal a kardánvillát ütögetve –, míg a biztosítógyűrűt a helyére nem lehet igazítani. Ennél a műveletnél védje a kardánkereszt felületét – puha fémmel burkolja a satu pofáit-! Amennyiben a csapágycsészék a villa külső síkjánál mélyebben kell, hogy elhelyezkedjenek, úgy a satuval való összepréseléskor használjon megfelelő méretű acél pogácsát, vagy ha nincs, akkor csavaranyát. Vigyázzon, mert a csészéket könnyű túlságosan benyomni! A villák felszerelése után már csak a zsírzópontot kell becsavarni és megzsírozni a csapágyakat.
Rugós biztosítógyűrű beszerelése
Másik kardánvilla felszerelése, hasonlóképpen, mint az első
Ellenőrzés
Az összeszerelést követően ellenőrizze, hogy a csukló minden irányban könnyedén mozogjon. Amennyiben a csukló valamelyik irányba nehezebben mozdul, a csapágycsészék kalapáccsal való finom kocogtatással a helyükre mozdíthatóak. Amennyiben ez nem hoz megfelelő eredményt, akkor valószínűleg legalább az egyik kardánvilla elgörbült, és azt ki kell cserélni.
Zsírzószem beszerelése, zsírzás
Pótalkatrész
A La Magdalena többezerféle kardántengelyt és hozzájuk való pótalkatrészt gyárt kiváló minőségben. A keresztek rendelésekor fontos a csapágycsészék átmérője (van, amikor a szemben lévők azonos méretűek, és van, amikor mind a 4 azonos méretű), valamint a kardánvilla külső távolsága (bár a külső biztosítógyűrűk alá lehet hézagolást tenni, így az 1-2 mm-rel kisebb méret is beszerelhető).
Nagy Márk
Szegána Kft.